Bij transformaties probeer je de ene manier van denken om te zetten naar een andere. Soms merk je hoe diep de oude manier van denken is vastgeroest in processen. Het werk, de uitvoering, en de producten en diensten die de teams leveren, veranderen daar niet direct door. Het gaat om de manier van denken waarmee problemen worden opgelost vóórdat het werk bij de teams terechtkomt.
Uit de onderliggende patronen komen vaak argumenten naar voren als: “We weten nog niet wat de beveiligingsmaatregel zal zijn, omdat we nog geen leverancier hebben gekozen.” Of: “De stuurgroep moet hierover nog een besluit nemen.” Dit schetst soms het beeld dat de professionals onkundig zijn en daarom exacte instructies nodig hebben om de juiste dingen te doen. Terwijl deze professionals dagelijks complexe problemen oplossen—vaak veel ingewikkelder dan wat hen wordt voorgelegd.
Het lijkt er vaak op dat we elkaar proberen af te troeven met wie het beste de ander aan het werk kan zetten. We onderzoeken zelden of we wel het juiste probleem te pakken hebben en hoe we samen kunnen werken om het op te lossen.
En dat is het gedoe eromheen.
Het duurt even voordat je een manier hebt gevonden om dàt aan te pakken.
Wat ook gedoe kan zijn.