Bij transformaties probeer je een manier van denken om te zetten naar eentje die beter helpt. Soms merk je hoe diep de oude manier van denken is vastgeroest in managementprocessen. Het gaat om het denken dat bij managementprocessen wordt ingezet vóórdat het werk bij de realisatieteams terechtkomt.
Het lijkt er soms op dat managers onderling elkaar proberen af te troeven met wie het beste de ander aan het werk kan zetten. Daar ligt dan de opvatting onder dat realisatieteams exacte instructies nodig hebben om de juiste dingen te doen. Terwijl deze professionals dagelijks complexe problemen oplossen die vaak veel ingewikkelder zijn dan wat in die managementprocessen aan de orde komt.
We onderzoeken zelden of we wel het juiste probleem te pakken hebben en hoe we samen kunnen werken om het op te lossen We blijven elkaar aftroeven.
En dat is het gedoe eromheen. Daartegen helpt een andere manier van denken.
Het duurt even voordat je een manier hebt gevonden om dat gedoe eromheen aan te pakken.
Wat dan ook weer gedoe kan zijn.